2014. február 27., csütörtök
Designgondolkodás. A garantált versenyelőny Roger L. Martin
Remek könyv! Ha ösztönös designgondolkodó vagy remek megerősítés, nem vagy egyedül! Ha nem vagy az, felismerheted esetleg a kollégáidban a designgondolkodókat és máris értelme lesz a nem szokványos viselkedésüknek. Talán könnyeben szót érhetsz velük. Ha vezető vagy, kihasználhatod a cégednél levő designgondolkodókban rejlő lehetőségeket. Ez a könyv egy betekintés egy másik világba, de sajnos nincs benne a recept. Nem is lehet. Ha egy világcég 10 év alatt képes megújulni, ahol mind az emberi erőforrások száma és minősége, mind a rendelkezésre álló tőke messze meghaladja egy magyarországi megye GDP-jét tényleg lehet, hogy csak döntés kérdése a megújulás. Egy napi küzdelmet folytató cégnél már nem annyira evidens, hogy megéri-e belevágni egy teljes átalakításba. A könyvben ismertetett tudástölcsér módszer viszont kockázat nélkül felhasználható.
A világunk tele van rejtélyekkel. Itt most nem a misztikus rejtélyekre kell gondolni. Rejtély, az is, hogy hogyan készül a tökéletes meggyes pite. Amikor megízleljük az elkészítése még egy rejtély. De a korábban megszerzett konyhai tapasztalataink alapján nekiállhatunk elkészíteni. Amikor ezeket a tapasztalatokat használjuk ez a heurisztikus megoldás. Nem minden esetben lesz azonos a minőség, de szinte mindig megfelelő lesz. Lehet, hogy éppen Mozart szólt kétszer a rádióban amikor nagyon jól sikerült. Ez az emberi agynak már elég megerősítés, hogy összekapcsolja a Mozart zenéjét a jó pitével. Ezentúl mindig Mozartot hallgatunk sütés közben. A barátaink nem győznek dicsérni minket, hogy milyen remek pitét tudunk sütni. Amikor arról érdeklődnek, hogyan készül csak annyit mondunk, hát megérzés, meg a tapasztalat.
Amikor azonban elkezdjük leírni a sütés folyamatát, majd minden alkalommal javítjuk a receptet a végén el fogunk jutni egy algoritmushoz, egy recepthez. Természetesen itt már nem teszünk említést Mozartról. A minden felesleges sallangtól mentes leírásunk az algoritmus. Mire jó ez? Bármelyik, a sütésben kevésbé jártas barátunk is el tudja ezek után készíteni a világ legjobb pitéjét. Ha egyikük egy vállalkozó elgondolkodhat rajta, hogy tömeggyártásba kezd. Az algoritmus alapján készíttet egy számítógépes kódot, ami a gyártósort vezérli. A kód az ami az esszenciája minden folyamatnak. A letisztult tovább már nem csiszolható tökéletes kód.
Mi a tanulság ebből egy cégvezetőnek? Mindig vannak olyan kollégák, akik a heurisztikát használják problémák megoldására. Ők a misztikus problémamegoldók. Esetleg még jól meg is fizetjük a képességeiket. De mivel féltve őrzik a TUDÁST, ebből soha nem lehet algoritmus. Ha nincs algoritmus, akkor a heurisztikus tudás, csak úgy megismerhető, ha valaki éveket tölt ezzel a kollégával és ösztönösen elsajátítja a heurisztikát. Egy dugót képeznek a tudástölcséren. Ez a dugó megakadályozza, hogy a tudás kóddá váljon és nagyobb hasznot termeljen. Megakadályozza, hogy olcsóbb munkaerőt alkalmazzunk. A kolléga elvesztése egy tátongó űrt hagy maga után.
Mi a heurisztika:, az egyértelmű algoritmusok helyett próbálkozásokkal, korábban megszerzett tapasztalatok felhasználásával működő feladatmegoldási módszer.
A hivatalos leírás:
Az innováció azt jelenti, hogy nem olyannak látjuk a világot, amilyen, hanem olyannak, amilyen lehetne. A legtöbb cég azonban kényszeresen ragaszkodik a hatékonysághoz és a bejósolhatósághoz. Nem csoda, hogy a forradalmi újítások olyan ritkák. Pedig a hatékony működés és az újító szellem nem oltja ki egymást. A Designgondolkodásban Roger Martin kiegyensúlyozza az innovációt és a meglévő ismeretek hasznosítását. Annál a cégnél, ahol elfogadják ezt a megközelítést, rendszeresek lesznek az áttörő újítások, így jelentősen nő a hozzáadott érték és a termelékenység, míg a költség csökken. A szerző a Procter & Gamble, a Herman Miller, a Research in Motion, a Cirque de Soleil és mások példáján keresztül mutatja be a designgondolkodást az üzleti, a tudományos és a művészeti világban - provokatív gondolatokkal és színes történetekkel.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése