2015. január 28., szerda

Hogyan döntünk? Jonah Lehrer


Érdekes könyv, felettébb ismerősnek tűnő sztorikkal. Az internet tele van a Lehrert plágiummal vádoló írásokkal. Nem akarom védeni a fickót, de elég nehéz ma már teljesen originális dolgokat írni. Nehéz több tucat vagy több száz könyv, cikk, publikáció elolvasása után elválasztani, ami saját gondolat, illetve ami csak úgy beugrott, de nem önálló gondolat. A könyv 193 jegyzetet tartalmaz beszámozva. Egyébként azt gondolom, minden alapkutatást végzőnek lehetősége van könyvet írni a nagyközönség számára. Ha erre önállóan képtelen az sem lehet gond, mert ha megnézzük egy amerikai könyvben a köszönet részt, látszik, hogy ezek a könyvek, nem egy ember munkái. Sokszor több tucat ember dolgozik rajta. Nyilván a kiadó aki nyereséget akar, nem bízza a véletlenre a könyv sikerét.
Na de milyen a könyv? Ahogy mondtam sok ismerős sztori képezi a gerincét és ehhez fűz a szerző  neurobiológiai megjegyzéseket, hogy szerinte az agyban mi is történik. Ez az újdonság ebben a könyvben. Azonban a szakértők ezeket is kritizálják. Nem plágium most a vád, hanem hozzá nem értés.
Azt gondolom, hogy az alapgondolat helyes. A döntésről szóló konklúzió használható. Hogy ez nem az Ő fejéből pattant ki és a hozzárakott neuroscience csak bla bla a lényeget nem változtatja meg. Minden esetre neurobiológusok körében ne adjuk elő a prefrontális kéreg, meg a limbikus rendszer magyarázatot, mert esetleg kiröhögnek, vagy nem. Ki tudja. Legyünk óvatosak. :).
 
Hivatalos leírás:

Az első könyv, amelyik az idegtudomány meglepő felfedezéseinek segítségével segít abban, hogy jobb döntéseket hozzunk.
Platón óta a filozófusok a döntéshozatalt vagy racionális, vagy emocionális folyamatként jellemzik: vagy tudatosan végiggondoljuk a problémát, vagy zsigeri érzéseink után indulunk.
Ahogy azonban a kutatók az idegtudomány legújabb eszközeinek segítségével egyre mélyebb bepillantást nyernek elménk fekete dobozába, egyre inkább világosabbá válik, hogy ez a felosztás nem tükrözi a valóságot. Legjobb döntéseink az értelem és az érzelem finoman adagolt keverékén alapulnak, ahol az arányok a helyzettől függnek. Ha például lakást vásárolunk, legjobb, ha hagyjuk, hogy tudattalanunk töprengjen a szóba jövő változókon. A részvények kereskedelmében azonban intuíciónk gyakorta zsákutcába visz. A siker titka annak meghatározása, hogy mikor melyik részét használjuk az agyunknak - ezt pedig csak úgy tudhatjuk meg, ha mind többször és mind jobban átgondoljuk saját gondolkodásunk mikéntjét.
A méltán világszerte ismert és a könyves sikerlistákat vezető szerző az ehhez szükséges eszközöket adja a kezünkbe ezzel a könyvvel, mely egyaránt épít a legfrissebb kutatási eredményekre és a valódi „döntéshozók" - pilóták, tőzsdei spekulánsok vagy éppen sorozatgyilkosok, pókerjátékosok és mások - tapasztalataira.
Lehrer bemutatja, miként használják eme új tudomány eredményeit nézhetőbb tévés vetélkedők készítésére, focimeccsek megnyerésére vagy éppen a katonai hírszerzés eredményességének javítására. A szerző két kérdésre keresi a választ, melyek a vállalatvezetőktől a tűzoltókig szinte mindenkit érintenek: Hogyan hoz döntéseket az emberi agy? És hogyan tehetjük jobbá ezeket a döntéseket?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése